Wybór wydarzenia
-
Frida. Kolekcjonerka z Westendu
Kolejny spektakl wyprodukowany przez Willę Lentza!
Niewiele osób wie o tym, że ostatnia pani na Falkenwalder Straße 84 (al. Wojska Polskiego 84) Frida Doering, żona kupca zbożowego i doskonale ułożona niemiecka mieszczka, była wyrafinowaną kolekcjonerką. Pasję tę dzieliła z małżonkiem Wilhelmem. Doeringowie zapełniali luksusowe wnętrza willi dziełami sztuki: obrazami, grafikami i rzeźbami. Najcenniejsze z dzieł znajdowały schronienie w stworzonym dla nich azylu: skarbcu pod willą.
Doeringowie, wcale nie tak tradycyjni jakby się można spodziewać niemieccy mieszczanie, przejawiali niepohamowaną wręcz pasję i zamiłowanie do sztuki. W ich wysmakowanych zbiorach znajdowały się prace znakomite i rzadkie takie jak… grafiki Rembrandta.
Spektakl Olgi Adamskiej odkrywa liryczną stronę Fridy Doering, która kochała sztukę i piękno. Ostatnie chwile w ukochanej willi na Westendzie przywołują wspomnienia i obrazy – te cenne, powieszone w ramach, ukryte w skarbcu i te jeszcze cenniejsze, żywe, utrwalone przez życie w duszy kolekcjonerki.
Dajmy się porwać nastrojowi ostatniego wieczoru w Willi Lentza i opowieściom Fridy.
Epoka przedwojennego Szczecina została zamknięta, obrazy rozproszyły się po świecie. Wyobraźmy sobie przez chwilę, że są tu nadal...
Tekst: Anna Ołów – Wachowicz,
reżyseria: Arkadiusz Buszko,
scenografia: Katarzyna Banucha,
Występują : Olga Adamska oraz Filip Mateusz Bańkowski i Joanna Kraszewska-Myca (wiolonczela). -
Jazz w Willi: Kotynia/Zaborski
JAZZ W WILLI
KOTYNIA / ZABORSKI
30.09 GODZ. 20:00
W ostatnią sobotę września (30.09) o godzinie 20:00 w Willi Lentza odbędzie się kolejny koncert z cyklu JAZZ W WILLI. Dla szczecińskiej publiczności zagrają dwaj znakomici muzycy - znany z Atom String Quartet altowiolista Michał Zaborski i gitarzysta Jakub Kotynia. Zaprezentują nowy, autorski program.
Duet Kotynia/ Zaborski to spotkanie artystów o ugruntowanej już pozycji na polskim, a także europejskim rynku muzycznym. Oryginalne zestawienie gitary jazzowej i altówki prezentuje paletę kolorów w niezwykle frapującym brzmieniu.
Zamysłem artystów jest tworzenie własnej, autorskiej muzyki, która gatunkowo osadzona jest przede wszystkim w muzyce jazzowej, ale nie stroni jednocześnie od wpływów takich nurtów jak etno czy szeroko pojęta współczesna muzyka improwizowana. Muzycy świadomie wykorzystują też elektronicznie oraz akustycznie preparowany dźwięk, dzięki czemu możliwości eksplorowania najrozmaitszych barw stają się wręcz nieograniczone.
Komunikacja obu artystów odbywa się także na poziomie poszukiwań nowych kontekstów dla swoich instrumentów, którym nadają nowe znaczenia i role, nieco zaskakujące i odmienne od dotychczas ogólnie przyjętych.
Zespół zadebiutował przy okazji festiwalowego cyklu „Poranki Jazzowe” w Lublinie zbierając bardzo pochlebne opinie słuchaczy oraz krytyków muzycznych.
W ramach akcji WEEKEND SENIORA Z KULTURĄ zapraszamy seniorów 60+ do zakupu biletów na koncert z cyklu Jazz w Willi w specjalnej cenie 30zł/os.
Partner wydarzenia:
small_great_music
Zapraszamy serdecznie. -
Spektakl "1888. Willa miłości"
Twórcy spektaklu uważają, że: Między prawdą, a fantazją w miłości istnieje nikła granica. Między prawdą, a przypuszczeniem w opowieści istnieje kwestia interpretacji. Dawniej i dziś kochankowie skrywają swoje sekrety. Jak poradzić sobie z tym, co nieoczekiwane? Kiedy i jak postawić granice w relacji? Zajrzyjmy do wnętrza Willi Lentza, aby dowiedzieć się więcej o tajemnicy tej rodziny i zachwycić się wnętrzem tego niezwykłego domu. Willa Lentza, to willa przestrzeni ludzkich związków i architektury. Zaznaczają przy tym, iż: Nasze intencje były szczere. Zmierzaliśmy do prawdy. Chcieliśmy poznać najgłębiej ukryte sekrety rodu Lentzów i ich domu. Zbieraliśmy rozproszone fakty z ich życia, ocenialiśmy poszlaki, snuliśmy domysły. Układanka jaka ukazała się naszym oczom, najpierw nas zdziwiła. Potem przeraziła, następnie zamierzaliśmy wszystko ukryć. Po długim namyśle - decyzja: nie wolno tego chować w tajemnicy.
"1888. Willa miłości"
reżyseria: Paweł Niczewski
scenariusz: Anna Katarzyna Chudek
choreografia: Arkadiusz Buszko
multimedia: Kinga Dalska
światło: Norbert Stróżyński
dźwięk: Maciej Szybiak
kostiumy: Agnieszka Miluniec
kierownictwo muzyczne: Piotr Klimek
muzyka na żywo: Bogdan Jakubowski – klarnet, Tomasz Szczęsny – wiolonczela, Krzysztof Baranowski – piano
występują: Marta Uszko, Paweł Niczewski, Arkadiusz Buszko, Maciej Sikorski, Konrad Pawicki, Franek Niczewski -
Swing & Willa
Zapraszamy na kolejne wydarzenie organizowane w szczecińskiej Willi Lentza. 28 października 2023 roku przedstawiony zostanie program artystyczny z cyklu prezentującego formy taneczne i muzyczne. Goście naszej instytucji bliżej poznali już m.in. tango, walca i poloneza. Tym razem przyszedł czas na SWING - styl tańczonego do muzyki jazzowej tańca towarzyskiego, który cieszy się popularnością od drugiego dziesięciolecia XX wieku.
W wypełnionym wieloma atrakcjami programie znajdą się m.in. ekspercka debata na temat swinga jako formy tanecznej i muzycznej, koncert Marca Secary popularyzującego wraz z Big Bandem jazz i amerykańską muzykę swingową, pokazy tańców i filmu Woody’ego Allena „Śmietanka towarzyska” z plejadą gwiazd, takich jak: nominowani do Oscara i Złotego Globu – Jesse Eisenberg ("The Social Network") i Steve Carell ("Foxcatcher"), nagrodzona Cezarem Kristen Stewart ("Zmierzch") oraz degustacja charakterystycznych dla Stanów Zjednoczonych potraw. Gospodarzem spotkania będzie ceniony dziennikarz i konferansjer Tomasz Raczek.
Szczegóły wkrótce. -
Wieniawski w Willi Lentza
WIENIAWSKI W WILLI LENTZA
5.10 godz. 19:00
W czwartek (5 października 2023) w Willi Lentza rozbrzmiewać będą utwory Henryka Wieniawskiego, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Clauda Debussy’ego oraz Antonia Bazziniego i Maurice’a Ravela. Pierwsi trzej Twórcy swoją karierę muzyczną rozpoczynali jako „cudowne dzieci”. Ważną rolę na ich drodze artystycznej odegrał też Paryż, albowiem – ośmioletniego Amadeusza oklaskiwał w Wersalu Ludwik XV, Henryk jako ośmiolatek podjął studia muzyczne w Paryskim Konserwatorium, a Claude zaczął uczęszczać do słynnej paryskiej uczelni mając lat jedenaście. Antonio Bazzini (uczeń Giacoma Pucciniego) był znakomitym skrzypkiem, kompozytorem i dyrektorem Mediolańskiego Konserwatorium, a Maurice Ravel – autor słynnego „Bolera”, (podobnie jak M. Debussy) reprezentował francuski impresjonizm w muzyce.
Dzieła mistrzów wykonają Emanuel Salvador – skrzypek i Dominik Franczuk – pianista.
Emanuel Salvador
„Strand Magazine” zaliczył instrumentalistę do najlepszych portugalskich skrzypków młodego pokolenia. Występował w charakterze solisty, kameralisty i koncertmistrza m.in. w Chinach, Hiszpanii, Holandii, Japonii, Kazachstanie, Meksyku, Niemczech, Portugalii, Turcji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
Zwycięzca i laureat takich konkursów jak: Isolde Menges (RCM), Beckenham Festival, Barbirolli Memorial, Wolfson Foundation, Jovens Musicos, Julio Cardona.
Absolwent Guildhall School of Music and Drama oraz Royal College of Music w Londynie. Koncertował z takimi orkiestrami, jak: Orquesta Nacional de España, Brasil National Orchestra, Seoul Classical Players, Adana Philharmonic, Monterrey Symphony Orchestra, Krasnojarsk Symphony, Orquestra de Norte, Classica da Madeira. Jest założycielem i liderem Guimarães String Quartet w Portugalii, z którym regularnie koncertuje w Europie i Azji. Od 2005 do 2015 roku był koncertmistrzem portugalskiej Orquestra do Norte.
Dominik Franczuk
Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Profesora Marka Jasińskiego w Szczecinie (klasa fortepianu Anny Gajewskiej), Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego (klasa fortepianu Pawła Gorczyńskiego) i Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (klasa fortepianu prof. Marii Murawskiej i dr. Pawła Wakarecego). Brał również udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. prof. Vincenza Balzaniego, Jerzego Godziszewskiego, Amalię Malling oraz Tamása Ungára.
Zapraszamy serdecznie. -
Willa Francja: Impresje
WILLA FRANCJA
IMPRESJE
W czwartek (7.10.2023, godz. 19:00) z utworami francuskich kompozytorów i poetów wystąpią w Willi Lentza Adele’a Lorenzi (sopran) i Justine’a Eckhaut (fortepian).
Śpiewająca artystka – absolwentka Konserwatorium Muzycznego w Lyonie (licencjat) oraz berlińskiego Universität der Künste w Berlinie, uczestniczka programu Génération France Musique – występowała m.in. z takimi zespołami jak: Orkiestry Opery w Liège, Appassionato, Le Concert de l'Hostel Dieu oraz Cristofori Ensemble. Na deskach operowych kreowała role: Mimi (Opera w Liège), Jolanty (Opera w Kilonii), Blanche de la Force (w lyońskim Konserwatorium), Flaminia (w Théâtre National Populaire de Lyon) i Tomiris, kapłanki Diany (w Opactwie Fontevraud). Oklaskiwano ją na Festiwalu Muzyki Dawnej w szwajcarskim Sankt Gallen, francuskich Les étoiles de Fontevraud oraz Un temps pour Elles, podczas recitali w Sali Moliera (Opera Montpellier, a także w paryskim Petit Palais.)
Francuska pianistka – dyrektor artystyczna nowatorskiego festiwalu Berlied w Berlinie występowała m.in. w Operze w Lyonie, berlińskich Staatsoper Unter den Linden oraz Konzerthaus, podczas festiwalu Bregenzer Festspielen i w berneńskim Konzert Theater. W 2021 roku (ze śpiewaczką Marie-Pierre Roy – sopran liryczny) dla szwajcarskiej wytwórni Prospero nagrała album Le long du quai, zawierający francuskie pieśni skomponowane do poezji Sully’ego Prudhomme’a, pierwszego w historii noblisty w dziedzinie literatury. Ponadto brała udział w festiwalu Wiosenna Akademia Pieśni w Heidelbergu, Tygodniu Schubertowskim w berlińskiej Sali im. Pierre’a Bouleza (pod dyrekcją artystyczną Thomasa Hampsona). Jej Patronami artystycznymi są Eric Schneider, Hartmut Höll, Helmut Deutsch, Sarah Tysman i Axel Bauni. Regularnie współpracuje też z austriackim basem-barytonem Philippem Mayerem, łotewską mezzosopranistką Vizmą Zvaigzne oraz niemiecką sopranistką Amandą Becker.
Od kwietnia 2019, J. Eckhaut jest zatrudniona w charakterze akompaniatorki w klasach śpiewu berlińskiego Uniwersytetu Sztuki, korepetytorki w Kinderchor Staatsoper Berlin (dyr. Vinzenz Weissenburger) oraz Berliner Mädchenchor (dyr. Sabine Wüsthoff).
Prowadzenie koncertu:
prof. Katarzyna Dondalska
Zapraszamy serdecznie.
PROGRAM
H e c t o r B e r l i o z (1803–1869), Théophile Gauthier (1811–1878)
Vilanella z cyklu Les nuits d’été (Letnie noce) op.7 (1841) ze zbioru La comédie de la mort (Komedia śmierci)
G a b r i e l F a u r é (1845–1924), Paul Verlaine (1844–1896)
Cinq mélodies de Venise (Pięć melodii weneckich) op. 58
Mandolina, Wyciszenie, Zieleń, Do Klimene, Oto ekstaza z cyklu Cinq mélodies de Venise (Pięć melodii weneckich) op. 58
M a u r i c e R a v e l (1875–1937), Clément Marot (1496–1544)
D’Anne qui me jecta de la neige (O Annie, co mnie śniegiem obrzucała)
D’Anne jouant de l’épinette (Jak Anna na szpinecie grała)
C l a u d e D e b u s s y (1862–1918)
Les sons et les parfums tournent dans l’air du soir (Dźwięki i wonie krążą w wieczornym powietrzu) nr 4 z pierwszego tomu Preludiów
C l a u d e D e b u s s y (1862–1918), Charles Baudelaire (1821–1867)
La mort des Amants (Śmierć kochanków)
H e n r i D u p a r c (1848–1933), Théophile Gauthier (1811–1878)
La comédie de la mort (Komedia śmierci)
Au pays où se fait la guerre (W kraju, gdzie toczy się wojna)
C l a u d e D e b u s s y (1862–1918)
Les collines d’Anacapri (Wzgórza Anacapri), nr 5 z pierwszego tomu Preludiów
C l a u d e D e b u s s y (1862–1918), Pierre Louÿs (1870–1923)
Trois chansons de Bilitis (Trzy pieśni Bilitis) ze zbioru Les chansons de Bilitis (Pieśni Bilitis)
Fletnia Pana, Włosy, Nagrobek Bilitis
H e n r i D u p a r c (1848–1933), Charles-Marie-René Leconte de Lisle (1818–1894)
Phidylé
R e y n a l d o H a h n (1874–1947), Charlesa-Marie-René Leconte de Lisle
Néere, Pholoé, Phyllis z cyklu Les études Latines (Etiudy łacińskie)
L i l i B o u l a n g e r (1893–1918), Francis Jammes (1868 – 1938)
Clairières dans le ciel (Przejaśnienia)
-
Zatrudnimy starego clowna
Podbili serca publiczności, zdobyli uznanie krytyków i nagrody na festiwalach. Doprowadzali widzów do niepohamowanych wybuchów śmiechu i łez wzruszenia swoimi szalonymi przedstawieniami pełnymi absurdalnego humoru. Dziś po raz kolejny łączą siły, realizując scenariusz, który momentami intrygująco przypomina ich własną historię. Arkadiusz Buszko, Paweł Niczewski i Konrad Pawicki jako trzej podstarzali clowni, dawni przyjaciele z cyrkowej areny, rywalizujący o rolę, która może być ich ostatnią.
autor: Matei Visniec
tłumaczenie: Krzysztof Warlikowski
scenografia: Maciej Osmycki
kostiumy: Anna Kolanecka
reżyseria, opracowanie tekstu, opracowanie muzyczne: Arkadiusz Buszko, Paweł Niczewski, Konrad Pawicki
obsada:
NICOLLO: Arkadiusz Buszko
FILIPPO: Paweł Niczewski
PEPPINO: Konrad Pawicki
-
Zwiedzanie 29.09 - Weekend Seniora z Kulturą
W dniu 29 września 2023 roku w godzinach 10:00 – 16:00 Willa Lentza zaprasza seniorów 60+ do indywidualnego zwiedzania. Cena pojedynczego biletu: 1,00 zł. Zwiedzający będą mogli obejrzeć historyczne wnętrza willi oraz dwie wystawy: jedną poświęconą historii budynku i pracom remontowo-konserwatorskim zrealizowanym w latach 2018-2019, a także czasową wystawę fotografii Andrzeja Ziółkowskiego „Universal Wisdom – wieczysta mądrość” inspirowaną wielkimi religiami świata w Azji Południowo-Wschodniej oraz ich świętymi księgami.
W ogrodzie willi podziwiać można rzeźbę balansującą „Charlie Chaplin”, a w jednej z sal – oryginalny witraż „Czesząca się syrena” z 1911 roku, przeniesiony czasowo z Willi Strutza na czas remontu budynku. Dodatkowo, w sali teatralno-kinowej możliwe będzie obejrzenie filmu dokumentalnego „Szczecińska Willa Lentza – powrót do świetności” w reżyserii Małgorzaty Frymus.
Uwaga! W sobotę 30 września specjalne bilety ulgowe dla seniorów 60+! W cenie 30,00 zł / os. można zakupić wejściówki na koncert z cyklu JAZZ W WILLI – wystąpi Michał Zaborski i Jakub Kotynia. Bilety na koncert do nabycia TUTAJ
Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty! -
Zwiedzanie z przewodnikiem
-
Życie jest średnie. Piosenki Macieja Zembatego
W Willi Lentza odbyła się premiera spektaklu muzycznego „Życie jest średnie”. To kolejna kooperacja artystów szczecińskich teatrów. Podczas wieczornego spotkania artyści: Dorota Chrulska, Sławek Kołakowski, Krzysztof Baranowski, Lech Grochala i Michał Starkiewicz przeniosą widzów w świat wypełniony swoistym absurdem i tajemniczą aurą, jaką roztaczał wokół siebie Maciej Zembaty (1944–2011).
Bohater sztuki - aktor, bard, muzyk, poeta, piosenkarz kabaretowy, reżyser radiowy, satyryk, scenarzysta i tłumacz (znał siedem języków) , głównie ballad Leonarda Cohena - jak chyba nikt wcześniej miał dar łączenia podczas występów trudnych do pogodzenia rzeczy: szczypty makabry z balladą. W wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” twierdził m.in., że:
„…Zapotrzebowanie na czarny humor rośnie wprost proporcjonalnie do wzrostu horroru w życiu...”. Mówił także, iż: „…wśród Polaków obowiązujący staje się właśnie ten rodzaj poczucia humoru, który pozwala odreagować cały ciężar doczesności. Jest to materia, jaką dysponuje również saper, chirurg, pacjent, skazaniec, każdy kto wypełnia rubryki druku PIT…”.
Twórcy przedstawienia zaproponują Gościom Willi Lentza m.in. powrót do lat świetności radiowej „Trójki”, do czasów, gdy późnym wieczorem pojawiał się na falach kultowej rozgłośni wyjątkowo niski głos, a Jego tajemniczy właściciel, doświadczany przez ciężką chorobę (czego sam nie krył), prezentował tam niesamowity teatr.
Szczeciński spektakl stworzyli: Paweł Niczewski (scenariusz i reżyseria), Krzysztof Baranowski (kierownictwo muzyczne), Arkadiusz Buszko (plastyka ruchu), Agnieszka Miluniec i Maciej Osmycki (scenografia i kostiumy), Sławomir Kołakowski i Dorota Chrulska (aktorzy), Krzysztof Baranowski (akordeon), Lech Grochala (instrumenty perkusyjne), Michał Starkiewicz (banjo, gitara).
Scenariusz i reżyseria: Paweł Niczewski
Kierownictwo muzyczne: Krzysztof Baranowski
Plastyka ruchu: Arkadiusz Buszko
Scenografia i kostiumy: Agnieszka Miluniec i Maciej Osmycki
Występują: Sławomir Kołakowski, Dorota Chrulska
Krzysztof Baranowski - akordeon
Lech Grochala - instrumenty perkusyjne
Michał Starkiewicz - banjo, gitara