SoftCOM
 

Wybór wydarzenia

  • Fryderyk Chopin W Willi Lentza. Dzieła Wszystkie. Recital Davida Serebryanika

    FRYDERYK CHOPIN W WILLI LENTZA. DZIEŁA WSZYSTKIE

    David Serebryanik – recital

    27.04.2024 – GODZ. 19:00

    W sobotę (27.04.2024) w Willi Lentza odbędzie się czwarty już recital chopinowski organizowany w ramach dwuletniego cyklu zatytułowanego FRYDERYK CHOPIN W WILLI LENTZA. DZIEŁA WSZYSTKIE. Zakończenie projektu zaplanowano na rok 2025, zamykający obchody 225-rocznicy urodzin Twórcy. Do tej pory dzieła Mistrza z Żelazowej Woli w artystycznym salonie miasta prezentowali Jakub Kuszlik, Ewa Pobłocka i Sławomir Wilk.

    Kolejnym interpretatorem kompozycji najwybitniejszego polskiego kompozytora będzie uzbekistański pianista DAVID SEREBRYANIK. Na program wieczoru złożą się cztery Ballady – g-moll op. 23, F-dur op.38, As-dur op. 47 i f-moll op.52, a także Nokturn c-moll op.48 nr 1 oraz Barkarola Fis-dur op. 60.

    PROGRAM
    Ballada f-moll op. 52 (1842–1843)
    Barkarola Fis-dur op. 60 (1845–1846)
    Nokturn c-moll op. 48 nr 1 (1841)
    Ballada As-dur op. 47 (1841)
    Ballada g-moll op. 23 (1835–1836)
    Ballada F-dur op. 38 (1839)

    Zapraszamy.

    Prowadzenie koncertu:
    Szymon Wyrzykowski

    PATRONAT HONOROWY:
    Narodowy Instytut Fryderyka Chopina

    PARTNER:
    BMW BOŃKOWSCY

    PATRONAT MEDIALNY:
    POLSKIE RADIO CHOPIN, CAMERAL MUSIC, PRESTO, WELL.PL, NETFAN.PL, WSZCZECINIE.PL

    Projekt logo cyklu:
    Piotr Depta-Kleśta

    DAVID SEREBRYANIK – pianista
    Rdzenny Uzbekistańczyk swoje dzieciństwo spędził w Teatrze Opery Narodowej w Taszkiencie, gdzie pracowali jego rodzice. Jak twierdzi „...świat improwizacji oraz zabawnego odkrywania muzyki zaszczepił w nim ojciec Alexander (dyrygent i pianista)”. Jako początkujący aranżer (w wieku 16 lat), zorkiestrował program koncertu przedstawionego w nowo wybudowanym Show-Theater w Taszkencie, gdzie wystąpił z popularnym aktorem, piosenkarzem i autorem tekstów Vladimirem Bagramovem.

    Absolwent Akademii Muzycznych w Würzburgu i Monachium (klasy fortepianu i akompaniamentu śpiewu klasycznego), występował m.in. w Izraelu, Korei Południowej, Niemczech i w Stanach Zjednoczonych. W swoich programach koncertowych często łączy „muzykę klasyczną” ze swobodnymi improwizacjami, jazzem, popem i innymi stylami.

    Uczestnik Carl-Orff-Festival w klasztorze Andechs współpracował m.in. z Monachijską Orkiestrą Symfoniczną, Teatrem w Heidelbergu, szczecińską Operą na Zamku Szczecin i Akademią Sztuki w Szczecinie.

  • Kevin Kenner I Vienna Morphing Quintet

    FRYDERYK CHOPIN W WILLI LENTZA. DZIEŁA WSZYSTKIE
    KEVIN KENNER i VIENNA MORPHING QUINTET

    W środę (8.05.2024, godz. 18:00) zapowiada się w Szczecinie wyjątkowe wydarzenie muzyczne organizowane w ramach cyklu FRYDERYK CHOPIN W WILLI LENTZA. DZIEŁA WSZYSTKIE. Tym razem w najpiękniejszej rezydencji Szczecina zbudowanej pod koniec XIX wieku, z zespołem Vienna Morphing Quintet wystąpi światowej sławy CHOPINISTA – KEVIN KENNER!

    W programie wieczoru znajdą się następujące dzieła Mistrza z Żelazowej Woli: skomponowany w 1830 roku I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, stworzone na przełomie lat 1827 i 1828 (z dedykacją dla Tytusa Woyciechowskiego) Wariacje B-dur op. 2 na temat „Là ci darem la mano” z opery „Don Giovanni” W.A. Mozarta, oraz napisane dla baronowej Frances Sarah d'Este Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22.

    Kevin Kenner urodził się w południowej Kalifornii. Naukę gry na fortepianie rozpoczął u Krzysztofa Brzuzy. Jako nastolatek przyjechał do Polski, by uczyć się u profesora Ludwika Stefańskiego, który przygotował go do wzięcia udziału w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1980). Był wtedy najmłodszym uczestnikiem konkursu i otrzymał nagrodę specjalną dla „bardzo obiecującego artysty”.

    Światowe uznanie zyskał w 1990 roku. Zajął wówczas II miejsce na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (pierwszego nie przyznano), a także otrzymał nagrody publiczności i za najlepsze wykonanie poloneza. Zdobył wówczas także Brązowy medal Międzynarodowego Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Warto dodać, że te dwa wydarzenia uznawane są za najbardziej prestiżowe konkursy pianistyczne na świecie.

    Jako solista K. Kenner koncertował z takimi znakomitymi orkiestrami, jak m.in.: BBC Symphony, Deutsches Symphonie-Orchester z Berlina, Filharmonii Narodowej w Warszawie i Filharmonii Czeskiej, Nationaal Orkest van Belgie, XVIII Wieku, Symfoniczna NHK oraz San Francisco Symphony. Występował pod batutą mistrzów, wśród których znaleźli się: Jiři Bĕlohlávek, Andrew Davis, sir Charles Groves, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Stanisław Skrowaczewski i Antoni Wit.

    Jako kameralista grał z kwartetami smyczkowymi: Belcea, Casal, Endellion, Panocha, Tokio i Vogler, w duecie z wiolonczelistą Mattem Haimovitzem, a także ze skrzypaczką Kyung Wha Chung.

    Muzyka okrzyknięto „jednym z najwybitniejszych amerykańskich pianistów ostatnich lat (Howard Reich, „Chicago Tribune”), „…który reprezentuje klasę tak wielkich chopinistów jak Rubinstein, Benedetti-Michelangeli i Dinu Lipatti” (Winfried Wild, „Schwaebische Zeitung”). „Financial Times” opisał instrumentalistę jako „…muzyka pełnego wdzięku, subtelności i siły, dojrzałego w ujęciu dramatyzmu i proporcji, w skrócie: dojrzałego muzyka u szczytu formy”. „Washington Post” nazwał go „…wybitnym talentem, artystą którego intelekt, wyobraźnia i zmysł muzyczny przemawiają silnie i elokwentnie”. Dyrygent Stanisław Skrowaczewski, który nagrywał m.in., z Arturem Rubinsteinem, wspominał interpretacje F. Chopina stworzone przez Kennera jako „…bardzo emocjonalne i piękne”.

    Płyty z jego nagraniami zawierają utwory Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina, Astora Piazzolli, Maurice’a Ravela i Roberta Schumanna. Za album z kompozycjami A. Piazzolli, pianista otrzymał w Polsce nagrodę Fryderyka w kategorii muzyki kameralnej, a nagranie na fortepianie Pleyela z 1848 roku utworów F. Chopina (seria NiFC 2008), zostało ocenione przez francuski magazyn „Diapason” jako znakomite.

    Zapraszamy Państwa na niezwykły wieczór muzyczny.

  • Fryderyk Chopin W Willi Lentza. Dzieła Wszystkie. Recital Grzegorza Niemczuka

    FRYDERYK CHOPIN W WILLI LENTZA. DZIEŁA WSZYSTKIE

    GRZEGORZ NIEMCZUK

    W piątek (10.05.2024, godz. 19:00), w cyklu FRYDERYK CHOPIN w WILLI LENTZA. DZIEŁA WSZYSTKIE wystąpi Grzegorz Niemczuk.

    Artysta oklaskiwany w wielu słynnych salach koncertowych świata (takich jak m.in.: Carnegie Hall i Steinway Hall w Nowym Jorku, Kioi Hall w Tokio, Beijing Concert Hall w Pekinie, Teatro Sérgio Cardoso w São Paulo, Victoria Concert Hall w Singapurze, Collonge-Bellerive w Genewie), w Willi Lentza przedstawi pięć mazurków z op. 6., a także dwie Wariacje E-dur – na temat niemieckiej piosenki „Steh’ auf, steh’ auf, du schweizer Bub” op. posth. oraz z „Hexameronu” na temat marsza z opery „Purytanie” Belliniego op. 29 A, Sonatę b-moll op. 35 (napisaną w Nohant w roku 1839) ze słynnym „Marszem żałobnym” i Scherzo b-moll op. 31 roku z roku 1837 dedykowane przez Fryderyka Chopina Adéle de Fürstenstein.

    Instrumentalista gorąco przyjmowany przez krytykę muzyczną i publiczność zbierał doskonałe recenzje po koncertach organizowanych w trzydziestu sześciu krajach świata położonych na sześciu kontynentach.

    W latach pandemii COVID-19 (2020–2022) Grzegorz Niemczuk stworzył unikatowy projekt nagrań filmów-wykładów o wszystkich utworach Fryderyka Chopina. Powstało ponad 330 odcinków w dwóch wersjach językowych (polskiej i angielskiej), opublikowanych na YouTube oraz na stronie artysty na Facebooku.

    Wirtuoz fortepianu jest zwycięzcą wielu konkursów pianistycznych. W 2013 roku np. wygrał – jako pierwszy Polak w historii – „International Carnegie Hall Concerto Debut Competition" w Nowym Jorku, a w roku 2016 został finalistą oraz laureatem Nagrody Specjalnej International Busan Maru Music Festival w Korei Południowej.

    Plany artystyczne szopenisty na lata 2024–2025 (poza występem w szczecińskiej Willi Lentza), obejmują debiuty w tak prestiżowych salach koncertowych, jak wiedeński Konzerthaus, praska Sala „Rudolfinum” i Tonhale w Zurychu.

    Zapraszamy serdecznie.

  • Ad Astra: Willa Italia

    AD ASTRA

    WILLA ITALIA

    We wtorek (30.04.2024, godz. 19:00) w ramach cyklu koncertowego AD ASTRA w Willi Lentza rozbrzmiewać będą utwory skomponowane przez wybitnych przedstawicieli baroku w muzyce – Arcangela Corellego, Niccola Paganiniego, Alessandra Rolli, Giuseppe Tartiniego i Antonia Vivaldiego. Utwory znakomitych kompozytorów grać będą skrzypek z Włoch – Maurizio Sciarretta, altowiolinistka z Czech – Jitka Hosprová oraz polski pianista – Adam Tomaszewski.

    Na program koncertu złożą się następujące dzieła włoskich kompozytorów:
    1. Giuseppe Tartini (1692–1770)
    Sonata g-moll „Didone abbandonata”, op. 1 nr 10 na skrzypce i fortepian
    2. Aracangelo Corelli (1653–1713)
    Sonata „La Follia” op.5 nr 12 na altówkę i fortepian
    3. Niccolò Paganini (1782–1840)
    Cantabile D-dur op. 17 na skrzypce i fortepian
    4. Niccolò Paganini (1782–1840), arr. Fritz Kreisler (1875–1962)
    „La Campanella” op. 7 na skrzypce i fortepian
    5. Alessandro Rolla (1757–1841)
    Gran Duo Es-dur op. 5 nr 1 na skrzypce i altówkę
    6. Niccolò Paganini (1782–1840)
    Sonata per la gran viola
    7. Antonio Vivaldi (1678–1741)
    Triosonata c-moll, RV 83

  • Frida. Kolekcjonerka z Westendu

    Kolejny spektakl wyprodukowany przez Willę Lentza!

    Niewiele osób wie o tym, że ostatnia pani na Falkenwalder Straße 84 (al. Wojska Polskiego 84) Frida Doering, żona kupca zbożowego i doskonale ułożona niemiecka mieszczka, była wyrafinowaną kolekcjonerką. Pasję tę dzieliła z małżonkiem Wilhelmem. Doeringowie zapełniali luksusowe wnętrza willi dziełami sztuki: obrazami, grafikami i rzeźbami. Najcenniejsze z dzieł znajdowały schronienie w stworzonym dla nich azylu: skarbcu pod willą.

    Doeringowie, wcale nie tak tradycyjni jakby się można spodziewać niemieccy mieszczanie, przejawiali niepohamowaną wręcz pasję i zamiłowanie do sztuki. W ich wysmakowanych zbiorach znajdowały się prace znakomite i rzadkie takie jak… grafiki Rembrandta.

    Spektakl Olgi Adamskiej odkrywa liryczną stronę Fridy Doering, która kochała sztukę i piękno. Ostatnie chwile w ukochanej willi na Westendzie przywołują wspomnienia i obrazy – te cenne, powieszone w ramach, ukryte w skarbcu i te jeszcze cenniejsze, żywe, utrwalone przez życie w duszy kolekcjonerki.

    Dajmy się porwać nastrojowi ostatniego wieczoru w Willi Lentza i opowieściom Fridy.

    Epoka przedwojennego Szczecina została zamknięta, obrazy rozproszyły się po świecie. Wyobraźmy sobie przez chwilę, że są tu nadal...

    Tekst: Anna Ołów – Wachowicz,
    reżyseria: Arkadiusz Buszko,
    scenografia: Katarzyna Banucha,
    Występują : Olga Adamska oraz Filip Mateusz Bańkowski i Joanna Kraszewska-Myca (wiolonczela).

  • Ikony Kultury. Robert Schumann. Toccata

    IKONY KULTURY. ROBERT SCHUMANN
    „TOCCATA”
    Antoni Libera i Adam Tomaszewski
    SPOTKANIE Z ANTONIM LIBERĄ - 20.05.2024 - GODZ. 18:00 - WSTĘP WOLNY
    SŁUCHOWISKO ‘’TOCCATA’’ – 20.05.2024 – GODZ. 20:00 – WSTĘP BILETOWANY
    SŁUCHOWISKO ‘’TOCCATA’’ – 21.05.2024 – GODZ. 18:00 – WSTĘP BILETOWANY

    W poniedziałek i wtorek (20-21.05.2024) w Willi Lentza odbędą się spotkania z Antonim Liberą – pisarzem, tłumaczem literatury, krytykiem literackim i reżyserem teatralnym oraz z pianistą Adamem Tomaszewskim.

    W trakcie wieczoru przedstawione zostanie słuchowisko na temat historii wyjątkowego dzieła Roberta Schumanna – Toccaty C-dur op. 7. Kompozytor nadał jej pierwotnie tytuł „Etiude fantastique en double sons” (Fantastyczne studium w podwójnych notatkach), z dopiskiem – „najtrudniejszy utwór, jaki kiedykolwiek napisano”. Do dziś takim rzeczywiście pozostaje i nic zatem dziwnego, że w programach koncertowych mają tę arcytrudną kompozycję najlepsi z najlepszych – najbardziej sprawni technicznie pianiści.

    Słynna toccata zafascynowała też Antoniego Liberę i stała się w jego noweli przedmiotem wyzwania, jakie nauczyciel fortepianu stawia przed uczniami przygotowującymi się do egzaminu dyplomowego na zakończenie szkoły muzycznej.

    Pisarz w wywiadzie dla Programu 2 Polskiego Radia wyjawił, że jego nowela zawiera wątki autobiograficzne, ponieważ sam był uczniem szkoły muzycznej i myślał, że zostanie muzykiem”. Dodał przy tym, iż: „…w pewnym momencie zdałem sobie sprawę, że nie przeskoczę pewnych oporów i muszę szukać szczęścia w czym innym. W przypadku moich bohaterów, o ich dalszym losie decyduje, niczym głos wyroczni, sama muzyka. Frapowało mnie, że muzyka to jest coś, co w tajemniczy sposób do człowieka przemawia”.

    Pisarz odniósł się ponadto do kariery muzycznej, która nie przychodzi sama, gdyż „… czasem są to rzeczy prozaiczne, bo np. ktoś nie może zostać solistą, a nie chce być po prostu członkiem orkiestry”.

    Zapraszamy serdecznie.

  • Juvenum Hortus: Z ziemi włoskiej do Polski

    Juvenum Hortus
    Z ziemi włoskiej do Polski
    Piątek – 17.05.2024, godz. 19:00

    W piątek (17 maja 2024 roku) w Willi Lentza wystąpi solista Opery w Magdeburgu – Adrian Domarecki (tenor). Absolwent Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (klasa prof. Katarzyny Oleś-Blachy) był członkiem Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademia Operowa w Warszawie. Warsztat wokalny doskonalił również pod okiem takich mistrzów jak: Marcel Boone, Ryszard Karczykowski, Izabella Kłosińska, Urszula Kryger, Mariusz Kwiecień, Topi Lehtipuu, Zdzisław Madej i Olga Pasiecznik.

    Jako student zadebiutował na deskach sceny Opery Krakowskiej w partii Cassia w „Otellu” Giuseppe Verdiego. Występował na scenach oper krakowskiej i wrocławskiej, gdzie wcielał się w role Ferranda („Cosi fan tutte” – W.A. Mozarta), Mozarta („Mozart i Salieri” – N. Rimskiego-Korsakowa), Panga („Turandot” – G. Pucciniego), Merkurego („Orfeusz w Piekle” – J. Offenbacha). W Theater Magdeburg kreował partie: Nemorina w „Napoju miłosnym”, Plutona w „Orfeuszu w Piekle”, Scaramuccia w „Ariadnie na Naxos” i Panga w „Turandot”.

    Współpracował z wybitnymi dyrygentami, pianistami oraz śpiewakami, do których należą m.in.: Bassem Akiki, Adam Banaszak, Michał Biel, Swetoslaw Borysow, Kai Bumann, Jan Tomasz Adamus, Tomasz Kuk, Piotr Kusiewicz. Anna Lubańska, Paweł Popławski, Katelan Tran Terrel, Tomasz Tokarczyk i Mikołaj Zalasiński.

    Laureat konkursów wokalnych najwyżej ceni sobie nagrody zdobyte m.in. na konkursach: im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju (I nagroda oraz nagroda im. Bogdana Paprockiego dla najlepszego tenora), im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju (II nagroda i nagroda za najlepsze wykonanie arii belcantowej), im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie (I nagroda), im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach (III nagroda i nagroda Wiesława Ochmana za najlepsze wykonanie pieśni patrona konkursu), im. Iwony Borowickiej w Krakowie (I nagroda).W Willi Lentza wokalista wykona pieśni włoskich kompozytorów przełomu XIX i XX wieku oraz utwory Mieczysława Karłowicza, Lucjana Marczewskiego, Stanisława Moniuszki i Ludomira Różyckiego.

    Koncert odbędzie się w ramach wyróżnienia Dyrektora Willi Lentza dla obiecującego, młodego artysty, biorącego udział w konkursie wokalnym w Busku-Zdroju 2023.

    PROGRAM
    Francesco Paolo Tosti (1846–1916), Gabriele D’Annunzio (1863–1938)
    „L'alba separa dalla luce l'ombra”
    Ottorino Respighi (1879–1936), Ada Negri (1870–1945)
    „Nebbie”
    Salvatore Cardillo (1874–1947), Riccardo Cordiferro (1875–1940)
    „Core ‘ngrato”
    Ernesto De Curtis (1875–1937), Libero Bovio (1883–1942)
    „Tu ca nun chiagne”
    Ernesto Tagliaferri (1889– 1937), Libero Bovio (1883–1942)
    „Passione”
    Giacomo Puccini (1858–1924)
    „Sole e amore”
    Mieczysław Karłowicz (1876–1909), Zygmunt Rola-Różycki (1883–1930)
    „Najpiękniejsze Piosnki” op. 4,
    Mieczysław Karłowicz (1876–1909), Juliusz Słowacki (1809–1849)
    „Skąd pierwsze gwiazdy” op. 1 nr 2,
    Mieczysław Karłowicz (1876–1909), Józef Waśniewski (1859–1897)
    „Z erotyków” op. 3 nr 2,
    Mieczysław Karłowicz (1876–1909), Kazimierz Przerwa-Tetmajer (1865–1940)
    „Pamiętam ciche jasne dnie” op.1 nr 5,
    Mieczysław Karłowicz (1876–1909), Kazimierz Przerwa-Tetmajer (1865–1940)
    „Na spokojnym ciemnym morzu op. 3 nr 3,
    Lucjan Marczewski (1879–1935) ), Zygmunt Rola-Różycki (1883–1930)
    „Na ust koralu”
    Stanisław Moniuszko (1819–1872), Edmund Wasilewski (1814–1846)
    „Krakowiaczek”
    Stanisław Moniuszko (1819–1872), Adam Mickiewicz (1798–1855)
    „Znasz li ten kraj”
    Ludomir Różycki (1883–1953), Juliusz Słowacki (1809–1849)
    pieśń Gianiego z opery „Beatrix Cenci”

  • MOZART DA CAMERA prof. Katarzyna Dondalska przedstawia

    W piątek (26.04.2024) w Willi Lentza odbędzie się koncert kameralny zatytułowany MOZART DA CAMERA. Nazwę wydarzenia zaczerpnięto z języka włoskiego, w którym „da camera” oznacza „do komnaty, pokoju”. Początkowo muzykę tę wykonywano w pomieszczeniach prywatnych. Od roku 1530 na dworze Franciszka I Walezjusza zaczęto zatrudniać śpiewaków po to, by uprzyjemniali królowi wolny czas. Właśnie wówczas ceniony teoretyk muzyki Nicola Vicentino w swoim słynnym traktacie „L'antica musica ridotta alla moderna prattica” nazwał tę formę muzykowania MUZYKĄ KAMERALNĄ. Z czasem, mianem muzyki kameralnej zaczęto określać zarówno utwory wokalne jak i instrumentalne, ale ważne było to, aby wykonywano je „na tak zwanych pokojach”, a nie w kościele, teatrze, czy operze.

    Taki właśnie charakter będzie miał koncert prezentujący (26.04.2024 roku) utwory kameralne Wolfganga Amadeusza Mozarta. Jego pieśni skomponowane na wysoki głos oraz utwory napisane na fortepian zapewne znakomicie zabrzmią w pałacowych wnętrzach Willi Lentza.

    W programie znajdą się następujące utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta (1756–1791):

    Das Lied der Trennung, KV 519
    Als Luise die Briefe, KV 520
    Abendempfindung, KV 523
    An Chloe, KV 524
    Des kleinen Friedrichs Geburtstag F-dur, KV 529
    Sehnsucht nach dem Frühling F-dur, KV 596
    Sei du mein Trost, KV 391
    Ah, vous dirai-je Maman, KV 265 (12 wariacji na temat francuskiej pieśni ludowej)
    Oiseaux, si tous les ans, KV 307
    Dans un bois solitaire et sombre, KV 308
    Der Zauberer, KV 472
    Die Verschweigung K. 518.
    Das Veilchen, KV 476
    Die betrogene Welt, KV 474

    WYKONAWCY

    ALEKSANDRA BORKIEWICZ-CŁAPIŃSKA – sopran koloraturowy

    Rodowita łodzianka, solistka Teatru Wielkiego w Łodzi, specjalizująca się w repertuarze mozartowskim oraz we włoskim belcanto. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi – dyplom z wyróżnieniem (klasa prof. dr hab. Urszuli Kryger i dr hab. Bernadetty Grabias). Debiutowała w roku 2010 na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi rolą Solange, w światowej prapremierze opery „Kochankowie z klasztoru Valldemosa” Marty Ptaszyńskiej. Z teatrem tym współpracuje w takich produkcjach jak m.in.: „Cyrulik Sewilski” G. Rossiniego, „Nabucco”, „Aida”, „Don Carlos”, „Rigoletto” G. Verdiego, „Don pasquale”, „Viva la mamma” G. Donizettiego, „Cosi fan tutte”, „Don Giovanni”, „Wesele Figara” W.A. Mozarta, „Halka”, „Straszny dwór” S. Moniuszki, „Carmen” G. Bizeta, „Noc w Wenecji”, „Zemsta nietoperza” oraz „Baron cygański” J. Straussa, „My Fair Lady” F. Loewe, „Człowiek z manufaktury” R. Janiaka, „Chopin” G. Orefice’a, „Madama Butterfly” G. Pucciniego, „Trouble in Tahiti” L. Bernsteina, i „Raj utracony” K. Pendereckiego. W Operze Narodowej debiutowała rolą Basi w spektaklu „Cud, czyli Krakowiaki i Górale” J. Stefaniego (2015), a w Operze Wrocławskiej rolą Papageny w „Czarodziejskim flecie” W.A. Mozarta (2016). Na deski tej opery powróciła w roku 2023, w roli Zerliny w „Don Giovannim” W.A. Mozarta.

    Artystka brała także udział w IV edycji Festiwalu Oper Barokowych (2017), kreując rolę Sidonie w „Armide” J.B. Lully i tym samym debiutując w warszawskiej operze kameralnej. Tę polską prapremierę z udziałem artystki uwieczniła TVP Kultura. Była to koprodukcja z Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Music Festival Potsdam Sanssouci oraz Centre de Musique Baroque w Wersalu. Z warszawską operą kameralną współpracuje również w takich tytułach, jak: „Don Giovannim” W.A. Mozarta – Zerlina, „Il Giovedi Grasso” G. Donizettiego – Stefanina, „Company” S. Sondheima – April, „The telephone” / „The medium” G.C. Menottiego – Lucy / Mrs Gobineau. W roku 2020 debiutowała na deskach Opery Bałtyckiej rolą Rozyny w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego. W swoim dorobku artystycznym posiada również udział w kantacie scenicznej „Carmina Burana” C. Orffa, w partii sopranowej z towarzyszeniem chóru Poznańskie Słowiki oraz liczne koncerty z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych, m.in. wykonanie partii sopranowej w motecie „Exsultate jubilate” W.A. Mozarta, pod batutą Marcina Wolniewskiego (2015), czy Stabat Mater G. Rossiniego, pod kierownictwem Rubena Silvy z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Dolnośląskiej (2019).

    W swoim dorobku artystycznym ma też wiele nagród, w tym m.in. wyróżnienie za najlepsze wykonanie polskiej pieśni oraz nagrodę specjalną za wybitne wykonanie pieśni kompozytora współczesnego na XVI i XVIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari i nagrodę w kategorii Voice na Międzynarodowym Konkursie MUSIC IN THE VINEYARDS (Serbia – 2019). Półfinalistka 4. Edycji prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Grand Prix Del’opera w Bukareszcie, laureatka nagrody specjalnej dla najlepszej koloratury na XII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym ZŁOTE GŁOSY, zdobyła wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym LEOPOLD BELLAN w Paryżu, II nagrodę w kategorii głosów żeńskich na KING’S PEAK INTERNATIONAL MUSIC COMPETITION, USA (2021). W roku 2018 (jako jedyna Polka) została finalistką prestiżowego konkursu wokalnego VOCI DAL MONDO w Turynie, pod dyrekcją Maestry Renaty Scotto. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego uzyskała w latach 2015 i 2016 nagrody Ministra za wybitne osiągnięcia w dziedzinie artystycznej.

    PAWEŁ CŁAPIŃSKI

    Absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Studia podyplomowe ukończył m.in. u prof. Ewy Pobłockiej oraz poszerzał swoje umiejętności pianistyczne pod okiem dr. hab. Tomasza Bartoszka w Łódzkiej Akademii Muzycznej. W latach 2016–2018 był członkiem Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, w klasie fortepianu Eytana Pessena.

    Ponadto brał udział w mistrzowskich kursach pianistycznych prowadzonych przez takich profesorów jak: Dang Thai Son, Robert McDonald, Einar Steen-Nokleberg, Ilja Scheps, Mikhail Voskresensky i Wojciech Świtała. Zdobywca czołowych nagród na ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach pianistycznych, takich jak m.in.: I nagroda na IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Un Ricetto In Musica (Candelo, Włochy), I nagroda oraz specjalna za najlepsze wykonanie utworu solowego F. Liszta na Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim Nifc w Warszawie, a także wyróżnienie w duecie ze skrzypaczką Mają Syrnicką na Ogólnopolskim Konkursie Duetów z Fortepianem w Warszawie.

    Wielokrotnie (współpracując ze śpiewakami), zdobywał nagrody dla najlepszego pianisty, m.in. na: IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym LE GRAND PRIX DE L'OPÉRA (Bukareszt, Rumunia), V Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, jak również na IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. K. Jamroz w Busku-Zdroju.

    Jego działalność artystyczna była też wspierana stypendiami: Marszałka Województwa Łódzkiego (2012), Prezydenta Miasta Bydgoszczy (2012) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011). Pianista jest obecnie zatrudniony w Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi (w klasie śpiewu prof. dr hab. Urszuli Kryger).

  • Willa Portugalia

    WILLA PORTUGALIA

    W środę (15.05.2024, godz. 19:00), w Willi Lentza rozbrzmiewać będą gorące portugalskie rytmy prezentowane przez Baltic Neopolis Quartet i João de Sousę.

    Portugalski wokalista, kompozytor, gitarzysta, autor tekstów i producent muzyczny ma na swoim artystycznym koncie m.in. trzy płyty: Luta, Ideal i Furacão. Muzyk współpracuje z wieloma polskimi artystami, wśród których są Natalia Grosiak, Dorota Miśkiewicz, Macio Moretti i Andrzej Smolik.

    Luzofońskie korzenie twórcy w znacznym stopniu wpływają na muzykę jaką tworzy i wykonuje, choć fascynacje innymi gatunkami – jazzem, world music i muzyką awangardową, swobodnie oddalają go od tradycyjnego fado.

    Doskonale znany stałym bywalcom Willi Lentza Baltic Neopolis Quartet powstał w roku 2008 z inicjatywy solistów szczecińskiej Baltic Neopolis Orchestra. Pasją muzyków jest przede wszystkim klasyczny repertuar XX i XXI wieku.

    Zapraszamy serdecznie na muzyczny wieczór z muzyką portugalską.


    PROGRAM
    Alfredo Rodrigo Duarte (1891–1982) / Amália Rodrigues (1920–1999)
    „Estranha forma de vida”
    João de Sousa (ur. 1983)
    „Madrugada”, „Posse”,
    Trad. –„Senhora do almortão”
    Alain Oulman (1928–1990)
    „Cantiga de amigo”
    Pedro Homem de Mello (1904–1984/Alain Oulman (1928–1990)
    „Gondarém”

  • Zatrudnimy starego clowna

    Podbili serca publiczności, zdobyli uznanie krytyków i nagrody na festiwalach. Doprowadzali widzów do niepohamowanych wybuchów śmiechu i łez wzruszenia swoimi szalonymi przedstawieniami pełnymi absurdalnego humoru. Dziś po raz kolejny łączą siły, realizując scenariusz, który momentami intrygująco przypomina ich własną historię. Arkadiusz Buszko, Paweł Niczewski i Konrad Pawicki jako trzej podstarzali clowni, dawni przyjaciele z cyrkowej areny, rywalizujący o rolę, która może być ich ostatnią.

    autor: Matei Visniec
    tłumaczenie: Krzysztof Warlikowski

    scenografia: Maciej Osmycki
    kostiumy: Anna Kolanecka
    reżyseria, opracowanie tekstu, opracowanie muzyczne: Arkadiusz Buszko, Paweł Niczewski, Konrad Pawicki

    obsada:
    NICOLLO: Arkadiusz Buszko
    FILIPPO: Paweł Niczewski
    PEPPINO: Konrad Pawicki

  • Zwiedzanie bez przewodnika

  • Życie jest średnie. Piosenki Macieja Zembatego

    W Willi Lentza odbyła się premiera spektaklu muzycznego „Życie jest średnie”. To kolejna kooperacja artystów szczecińskich teatrów. Podczas wieczornego spotkania artyści: Dorota Chrulska, Sławek Kołakowski, Krzysztof Baranowski, Lech Grochala i Michał Starkiewicz przeniosą widzów w świat wypełniony swoistym absurdem i tajemniczą aurą, jaką roztaczał wokół siebie Maciej Zembaty (1944–2011).
    Bohater sztuki - aktor, bard, muzyk, poeta, piosenkarz kabaretowy, reżyser radiowy, satyryk, scenarzysta i tłumacz (znał siedem języków) , głównie ballad Leonarda Cohena - jak chyba nikt wcześniej miał dar łączenia podczas występów trudnych do pogodzenia rzeczy: szczypty makabry z balladą. W wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” twierdził m.in., że:
    „…Zapotrzebowanie na czarny humor rośnie wprost proporcjonalnie do wzrostu horroru w życiu...”. Mówił także, iż: „…wśród Polaków obowiązujący staje się właśnie ten rodzaj poczucia humoru, który pozwala odreagować cały ciężar doczesności. Jest to materia, jaką dysponuje również saper, chirurg, pacjent, skazaniec, każdy kto wypełnia rubryki druku PIT…”.

    Twórcy przedstawienia zaproponują Gościom Willi Lentza m.in. powrót do lat świetności radiowej „Trójki”, do czasów, gdy późnym wieczorem pojawiał się na falach kultowej rozgłośni wyjątkowo niski głos, a Jego tajemniczy właściciel, doświadczany przez ciężką chorobę (czego sam nie krył), prezentował tam niesamowity teatr.

    Szczeciński spektakl stworzyli: Paweł Niczewski (scenariusz i reżyseria), Krzysztof Baranowski (kierownictwo muzyczne), Arkadiusz Buszko (plastyka ruchu), Agnieszka Miluniec i Maciej Osmycki (scenografia i kostiumy), Sławomir Kołakowski i Dorota Chrulska (aktorzy), Krzysztof Baranowski (akordeon), Lech Grochala (instrumenty perkusyjne), Michał Starkiewicz (banjo, gitara).

    Scenariusz i reżyseria: Paweł Niczewski
    Kierownictwo muzyczne: Krzysztof Baranowski
    Plastyka ruchu: Arkadiusz Buszko
    Scenografia i kostiumy: Agnieszka Miluniec i Maciej Osmycki
    Występują: Sławomir Kołakowski, Dorota Chrulska
    Krzysztof Baranowski - akordeon
    Lech Grochala - instrumenty perkusyjne
    Michał Starkiewicz - banjo, gitara