SoftCOM
 

Wybór wydarzenia

  • Ad Astra: Grand Duo - Anna Czerniak i Szymon Czerniak

    AD ASTRA
    GRAND DUO

    KONCERT KAMERALNY W WILLI LENTZA
    ANNA CZERNIAK i SZYMON CZERNIAK

    W poniedziałek (21 października o godzinie 19.00), w Willi Lentza wystąpią Anna Czerniak (skrzypce) i Szymon Czerniak (fortepian). W programie wieczoru znajdą się sonaty na skrzypce i fortepian: a-moll op. 23 nr 4 Ludwiga van Beethovena, A-dur op. 162, D 574 „Grand Duo” Franza Schuberta i g-moll L. 140 Claude’a Debussy’ego. Muzykujący artyści (których rodzice pochodzą z Polski), przedstawią także trzy romanse na skrzypce i fortepian op. 22 Klary Schumann, a pianista zagra Balladę nr 1 g-moll op. 23 Fryderyka Chopina.

    ANNA CZERNIAK – absolwentka Colbum School Conservatory i New England Conservatory (klasa Malcolma Lowe’a) doktorat obroniła w Indiana University, gdzie wiedzę muzyczną pogłębiała u byłego koncertmistrza Minnesota Orchestra Jorija Fleezanisa. Wiolinistka zajmowała też zaszczytne stanowisko gościnnego koncertmistrza Marion Philharmonic Orchestra i Carmel Symphony Orchestra, jak również występowała z orkiestrami Atlanta Symphony oraz Houston Symphony. Obecnie instrumentalistka jest członkinią Indianapolis Symphony Orchestra. Skrzypaczkę oklaskiwano na wielu festiwalach obejmujących m.in. takie prestiżowe wydarzenia jak: Aspen Summer Music Festival, Lakes Area Music Festiwal, Tanglewood, Spoleto Festival USA i Yastern Mountain Festival.

    SZYMON CZERNIAK – stypendysta Cultural Arts Scholarship Fundacji Kościuszkowskiej studiował u Katarzyny Popowej-Zydroń w bydgoskiej Akademii Muzycznej.
    Debiutował na estradzie w roku 1996 mając zaledwie 7 lat. Jako członek Texas Young Virtuoso regularnie koncertował w Stanach Zjednoczonych i rozwijał artystyczne umiejętności w Shepherd School of Music na Rice University. Swoją karierę artystyczną na dobre rozpoczął w roku 2015, koncertem zorganizowanym w ramach festiwalu SACRUM NON PROFANUM, w szczecińskiej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza. Potem oklaskiwano jego interpretacje w prestiżowych amerykańskich i europejskich salach koncertowych. Obecnie instrumentalista należy do grona cenionych pedagogów Community School of the Piedmont. Poszerza też wiedzę u irlandzkiego pianisty Johna O’Connora i przygotowuje się do obrony swojej dysertacji.
    Zapraszamy serdecznie do Willi Lentza na koncert popularnych utworów na skrzypce i fortepian epoki romantyzmu.

    Program
    Ludwig van Beethoven (1770-1827)
    Sonata na skrzypce i fortepian a-moll op. 23 nr 4
    Franz Schubert ( 1797-1828)
    Sonata na skrzypce i fortepian A-dur op. 162, D 574 „Grand Duo”
    Fryderyk Chopin (1810-1849)
    Ballada nr 1 g-moll op. 23
    Klara Schumann (1819-1896)
    Trzy romanse na skrzypce i fortepian op. 22
    Claude Debussy (1862-1918)
    Sonata na skrzypce i fortepian g-moll L. 140

  • Frida. Kolekcjonerka z Westendu

    Kolejny spektakl wyprodukowany przez Willę Lentza!

    Niewiele osób wie o tym, że ostatnia pani na Falkenwalder Straße 84 (al. Wojska Polskiego 84) Frida Doering, żona kupca zbożowego i doskonale ułożona niemiecka mieszczka, była wyrafinowaną kolekcjonerką. Pasję tę dzieliła z małżonkiem Wilhelmem. Doeringowie zapełniali luksusowe wnętrza willi dziełami sztuki: obrazami, grafikami i rzeźbami. Najcenniejsze z dzieł znajdowały schronienie w stworzonym dla nich azylu: skarbcu pod willą.

    Doeringowie, wcale nie tak tradycyjni jakby się można spodziewać niemieccy mieszczanie, przejawiali niepohamowaną wręcz pasję i zamiłowanie do sztuki. W ich wysmakowanych zbiorach znajdowały się prace znakomite i rzadkie takie jak… grafiki Rembrandta.

    Spektakl Olgi Adamskiej odkrywa liryczną stronę Fridy Doering, która kochała sztukę i piękno. Ostatnie chwile w ukochanej willi na Westendzie przywołują wspomnienia i obrazy – te cenne, powieszone w ramach, ukryte w skarbcu i te jeszcze cenniejsze, żywe, utrwalone przez życie w duszy kolekcjonerki.

    Dajmy się porwać nastrojowi ostatniego wieczoru w Willi Lentza i opowieściom Fridy.

    Epoka przedwojennego Szczecina została zamknięta, obrazy rozproszyły się po świecie. Wyobraźmy sobie przez chwilę, że są tu nadal...

    Tekst: Anna Ołów – Wachowicz,
    reżyseria: Arkadiusz Buszko,
    scenografia: Katarzyna Banucha,
    Występują : Olga Adamska oraz Filip Mateusz Bańkowski i Joanna Kraszewska-Myca (wiolonczela).

  • Jazz w Willi: Kasia Pietrzko Trio

    JAZZ W WILLI
    KASIA PIETRZKO TRIO
    16.11 - godz. 20:00

    Wysmakowane brzmienia tria Kasi Pietrzko to kolejna gratka dla szczecińskich melomanów w ramach cyklu „Jazz w Willi”. W sobotę, 16 listopada o godzinie 20.00, w Willi Lentza będzie można posłuchać muzyki wybitnej polskiej pianistki znanej między innymi ze znakomitego i docenianego przez krytyków albumu „Fragile Ego”.

    Liderce będą towarzyszyć Andrzej Święs i Piotr Budniak - artyści, którzy w ogromnym stopniu kreują brzmienie całego zespołu i są równorzędnymi partnerami pianistki. W pracy nad materiałem Kasia Pietrzko pozostawiła dużą przestrzeń dla rozwinięcia indywidualnych narracji muzycznych pozostałych członków zespołu. Stylistycznie muzyka tria łączy w sobie z pozoru dwie wykluczające się cechy - impresjonizm i silną ekspresję. Z jednej strony określa ją bowiem wrażliwość na kolor i dążenie do uchwycenia chwilowego obrazu brzmieniowego, z drugiej zaś wyrazisty, zdecydowany charakter kompozycji i jej głównych tematów, wzmocniony ciekawą dynamiką brzmień. Co ciekawe, kobiecość i jej emocjonalne odcienie to aspekt, który Kasia Pietrzko próbowała wyprzeć z twórczości na początku swej muzycznej drogi. Wynikało to z powszechnego stereotypu, że świat jazzu należy do mężczyzn. Po kilku latach okazało się jednak, że kobieca energia, której pianistka finalnie postanowiła zaufać, w fascynujący sposób wpłynęła na siłę jej nowych kompozycji. Jej improwizacja zaś stała się zaczepna, odważna, z mocnym przekazem, pozostając przy tym silnie melodyjną.

    Aktualna muzyka Kasi Pietrzko przedstawia silniejszy indywidualny głos liderki, która zainspirowana spostrzeżeniami na temat ludzi, ich relacjami, różnicami poglądów i wartości, napisała materiał pełen nadziei: na ludzką, wzajemną wrażliwość, prawdę, wolność od społecznych wpływów i brak lęku przed samotnością. Brzmi jak znakomita propozycja na długi listopadowy wieczór w pięknych wnętrzach Willi Lentza.

    Partnerem cyklu jest small great music.

  • María de Buenos Aires

    Operita Ástora Piazolli „María de Buenos Aires". Libretto do niesamowitego dzieła argentyńskiego kompozytora napisał jeden z czołowych znawców i historyków tanga, znakomity poeta – Horacio Ferrer. Premiera utworu okrzykniętego nowym rodzajem opery opartej na rytmie i charakterze tanga odbyła się 8 maja 1968 roku w Sala Planeta w Buenos Aires.

    Zachwyceni formą muzyczną krytycy podkreślali, że „ludowe tango argentyńskie doczekało się wreszcie swojego barda – Astora Piazzolli, poety-kompozytora, który zaproponował nowy sposób przedstawienia tego namiętnego tańca, czerpiąc inspiracje z Igora S. Strawińskiego, Béli Bartóka i form muzyki klasycznej, a także jazzu i rocka elektronicznego oraz wyrafinowanego tanga do rangi „muzyki artystycznej ”.

    Pierwsza część surrealistycznej fabuły opowiada o doświadczeniach tytułowej Marii – prostytutki z Buenos Aires, druga toczy się już po jej śmierci. Urodzoną „w dniu, w którym Bóg był pijany” dziewczynę z patologicznej rodziny „uwodzi” rytm tanga, który prowadzi ją do świata zła, przestępczości, członków band, włóczęgów, gangsterów i panien z burdeli. Z ich rąk ginie, ale zapewne dzięki tangu zyskuje nowe życie i jako własny cień przechadza się po śmierci ulicami metropolii. Zdaniem ekspertów „dla kompozytora Maria stała się alegorią ukochanego miasta”.

    Skład:
    Sandra Rumolino
    Carlos Roulet

    Aktorzy:
    Konrad Pawicki
    Maria Dąbrowska
    Elżbieta Donimirska
    Arkadiusz Buszko

    Tancerze:
    Anna Iberszer i Piotr Woźniak

    Zespół:
    Baltic Neopolis Ensemble

    Gitara, kierownictwo artystyczne, tłumaczenie libretta i aranżacje:
    Krzysztof Meisinger


    Zapraszamy serdecznie.

  • Pavone Ensemble

    FRYDERYK CHOPIN w WILLI LENTZA. DZIEŁA WSZYSTKIE

    PAVONE ENSEMBLE

    W sobotę (23 listopada 2024 roku, godz. 19:00) w Willi Lentza odbędzie się kolejny koncert organizowany w ramach cyklu „Fryderyk Chopin w Willi Lentza. Dzieła Wszystkie”.

    Tym razem muzycy z PAVONE ENSEMBLE przedstawią wybrane pieśni kompozytora oraz jego utwory kameralne na skrzypce, wiolonczelę i fortepian. Paryski zespół tworzą skrzypek Elie Hackel, wiolonczelista Thibaut Reznicek oraz pianistka Sarah Zajtmann.

    WYKONAWCY

    ELIE HACKEL
    Muzyk uczęszczał do Regionalnego Konserwatorium Idy Rubinstein w Paryżu (CRR), gdzie pobierał lekcje w klasie Serge'a Patauda i Bertranda Cervery. Swoją wiedzę muzyczną poszerzał również w Narodowym Supérieur de Musique et de Danse de Paris (CNSMDP) w klasie Jeana Marca Phillipsa, współpracując z Phillipem Graffinem. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich, podczas których korzystał z doświadczenia artystów o międzynarodowej renomie, takich jak: Hatto Beyerle, Borys Garlitzky, Mihaela Martin i Florin Szigeti.

    Zaproszony w roku 2017 przez Europejską Akademię Muzyki Kameralnej Festiwalu Pabla Casalsa, doskonalił swoje umiejętności z zespołem Artis Quartet. Brał też udział w Międzynarodowej Akademii Seiji Ozawa w Szwajcarii i został zaproszony przez Akademię Festiwalu Ravela w St-Jean de Luz. Jako kameralista współpracował z takimi muzykami jak: Nicolas Baldeyrou, Marc Coppey, Emmanuel Rossfelder i François Salque.

    Zafascynowany środkowoeuropejskim folklorem i kulturą jidysz brał udział w projektach poświęconych tej muzyce realizowanych m.in. w Synagodze Kopernika, w paryskim domu Kultury Jidysz i podczas Festiwalu Muzyki Żydowskiej w Brukseli.

    SARAH ZAJTMANN
    Urodzona w 1997 roku dorastała w rodzinie muzyków. Uczyła się gry na fortepianie w klasie Florenta Boffarda w Narodowym Supérieur de Musique et de Danse (CNSMDP) w Lyon, a następnie studia magisterskie w zakresie gry na fortepianie solistycznym w paryskim CNSMDP, w klasie Hortense’a Cartiera-Bressona. Obecnie uczy w Konserwatorium Muzycznej w Strasburgu i Haute école des arts du Rhin, łącząc w swoim życiu artystycznym pedagogikę, z koncertami solowymi i z towarzyszeniem orkiestr.

    THIBAUT REZNICEK
    Stypendystka Société Générale Patronage i laureat Fundacji Royaumont, Thibaut Reznicek studiował w Lycée Louis-Le-Grand w Paryżu, a następnie kontynuował studia klasyczne na Sorbonie i w CNSMDP (Paris) w klasie Marca Coppeya, Pauline’a Bartissola i Erica-Marii Couturier oraz w klasie Christophe'a Coina i Bruno Cocseta. Kształcił się u wiolonczelisty Giovanniego Gnocchiego w Salzburskim Mozarteum oraz doskonalił swoje umiejętności u Christiana-Pierre'a La Marca.

    Student Amerykańskiego Konserwatorium w Fontainebleau współpracował z Garym Hoffmanem, Alainem Meunierem, Ophélie Gaillardem, Gérardem Pouletem i Raphaëlem Merlinem. Tam zdobył nagrodę za najlepsze współczesne wykonanie w kwartecie smyczkowym. Korzystał także z lekcji i rad Gustawa Riviniusa.

    Współpracował z wieloma zespołami i festiwalami (Diderot, La Chapelle Harmonique, Le Concert de la Loge, Appassionato, Forez festivals, Ambronay, Arbois, Allegro Vivo, Ravel, Muzyka na farmie...). Brał udział w programie Hors Les Murs banku Société Générale.

    Bardzo zainteresowany historią swojego instrumentu prowadzi aktywne badania popularyzujące zapomniany repertuar wiolonczelowy. W ten sposób np. odkrył i nagrał sonatę L. Boccheriniego, a także wiele utworów pochodzących z późnego baroku i romantyzmu.

    Thibaut nagrał swój pierwszy solowy album w 2020 roku dla wytwórni 1001 Notes, kolejny barokow kompakt zrealizował dla wytwórni Da Vinci (z zespołem Il Groviglio we Włoszech), oraz niezależny album zatytułowany „Faceties” z dwiema wiolonczelami.

    PROGRAM
    PIEŚNI
    Fryderyk Chopin (1810–1849), sł. Stefa Witwicki (1801–1847)
    „Życzenie” op. 74 nr 1
    „Narzeczony” op. 74 nr 15
    „Pierścień” op. 74 nr 14
    „Leci liście z drzewa” op. 74 nr 17

    UTWORY KAMERALNE
    Fryderyk Chopin (1810–1849)
    Introdukcja i Polonez C-dur na fortepian i wiolonczelę op. 3
    Trio g-moll op. 8 na fortepian, skrzypce i wiolonczelę
    Grand duo concertant E-dur op. posth. na temat z opery „Robert Diabeł” Giacomo Meyerbeera na fortepian i wiolonczelę
    Wariacje D-dur na temat pieśni T. Moore’a, op. posth. na 4 ręce

    Zapraszamy serdecznie.

  • Spektakl "Pałac w Willi"

    PAŁAC W WILLI

    KOLEJNY SPEKTAKL WILLI LENTZA!

    Trwają przygotowania do prapremierowego wystawienia kolejnego spektaklu teatralnego, którego produkcji podjęła się WILLA LENTZA.

    Akcja sztuki zatytułowanej „Pałac w Willi”, podobnie jak poprzednie przedstawienia, czyli „1888. Willa Miłości” i „Frida. Kolekcjonerka z Westendu”, toczy się we wnętrzach Willa Lentza.

    Tym razem, twórcy przedstawienia przeniosą publiczność do roku 1955. W nowej, działającej od 1950, szczecińskiej placówce kulturalnej nazwanej PAŁACEM MŁODZIEŻY – ‘’placówką wychowania i kształcenia młodzieży’’, trwają przygotowania do jubileuszowego koncertu. Tuż przed uroczystością dochodzi do niefortunnego wypadku… Czy zniweczy on plany zorganizowania precyzyjnie przygotowanej ceremonii? Czy uda się przeprowadzić imprezę? Czy organizatorzy młodej placówki kulturalno-oświatowej poradzą sobie w tak arcytrudnym momencie? Kto zawinił? Kto mówi prawdę, a kto kłamie? Dlaczego każda z osób biorących udział w przygotowaniu koncertu podejrzewana jest o stworzenie zagrożenia?

    Na te i wiele innych pytań w komedii kryminalnej pt: „Pałac w Willi” odpowiedzą szczecińscy aktorzy, wcielający się w role uczestników feralnego incydentu sprzed blisko siedemdziesięciu lat.

    Twórcami i wykonawcami spektaklu są:

    Anna Chudek-Niczewska (scenariusz)
    Joanna Matuszak, Arkadiusz Buszko, Paweł Niczewski, Konrad Pawicki (reżyseria, opracowanie muzyczne i role główne)
    Agnieszka Miluniec, Maciej Osmycki (scenografia i kostiumy)
    Anna Wiśniewska (multimedia)
    Krzysztof Kuźnicki (multimedia)
    Maciej Szybiak (realizacja dźwięku)
    Norbert Stróżyński (realizacja świateł)

    Praprapremiera spektaklu odbędzie się 6 września 2024 roku (godz. 21:00)

    Kolejne spektakle zaprezentowane zostaną 9 i 16 września 2024 roku (godz. 19:00)

    Zapraszamy serdecznie.

  • Zwiedzanie bez przewodnika

  • Zwiedzanie z przewodnikiem